ˆ

Protokoły 2008

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

PROTOKÓŁ NR XXIV/2008 Z SESJI RADY MIASTA ŻAGAŃ z dnia 24 kwietnia 2008 roku

Informacja ogłoszona dnia 2008-06-23 09:21:16 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ NR XXIV/2008
Z SESJI RADY MIASTA ŻAGAŃ
Z DNIA 24 KWIETNIA 2008 R.
1. OTWARCIE SESJI I STWIERDZENIE KWORUM.
Obrady otworzył Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Mirski o godz. 10:00. Stwierdził, że zgodnie z lista obecności w obradach uczestniczy 19 radnych, Co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi kworum Pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał i decyzji. Przewodniczący Rady powitał radnych oraz zaproszonych gości (lista radnych oraz zaproszonych gości stanowi zał. nr 1 i nr 2 do niniejszego protokołu). Obrady odbywał się w sali Kurlandzkiej Pałacu Kultury i Sportu. O terminie posiedzenia radni zostali powiadomieni pisemnie. Projekty dokumentów przesłano wraz z zawiadomieniem.
Nieobecni usprawiedliwieni:
1) Eugeniusz Chodań
2) Lilianna Kurek
2. PRZYJĘCIE PORZĄDKU OBRAD.
Zaproponowany porządek stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu . Do zaproponowanego porządku obrad Przewodniczący Rady wniósł trzy dodatkowe projekty uchwał:
Jako ppkt. "k" w sprawie odwołania Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Żagań, Ppkt " 1" w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Żagań, Ppkt " ł " zmieniająca Uchwałę Nr XI/56/2007 Rady Miasta Żagań z dnia 29.06.2007 r. w sprawie powołania stałych Komisji Rady Miasta Żagań.
Radny A. Stawczyk
zgłosił wniosek formalny o wycofanie z porządku obrad pkt. 9- Efekty
funkcjonowania nowych placówek kultury.
Przewodniczący Rady - poddał pod głosowanie wniosek radnego
Głosowanie : za -1, przeciw -18, wstrzymało się - 0
Przewodniczący Rady - poddał pod głosowanie przyjęcie obrad wraz z wprowadzonymi projektami uchwał,
Głosowanie : Za -19 -jednogłośnie

-2-
3.PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI.
Protokół sesji był wyłożony w BRM do wglądu. Nikt z radnych nie wnosił uwag ani poprawek , w związku z tym poddano pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
Głosowanie : Za -19 -jednogłośnie
4.INTERPELACJE , WNIOSKI I ZAPYTANIA.
Radny M. Świątek
Brak jest oświetlenia na mostku koło „Poltopsu". Radny prosi o interwencje w tej sprawie.
Radny T. Wołoszyn
Podziękował Burmistrzowi Miasta za wspieranie działalności Polskiego Związku Emerytów i przekazał dyplom w podziękowaniu.
Radny A. Budziłło
Mieszkańcy ul. Konopnickiej proszą o wytyczenie zatoczki dla autobusów MZK.
Radny A. Łukasiewicz
Mieszkańcy ul. Lotników Alianckich zwracają się z prośbą o zajęcie się ruiną starej piekarni, ponieważ stwarza ona zagrożenie dla dzieci i mieszkańców Kolonii Laski.
5. ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE.
Odpowiedzi zostaną udzielone na piśmie.
6.SPRAWOZDANIE BURMISTRZA MIASTA Z DZIAŁALNOŚCI MIĘDZY SESJAMI.
Sprawozdanie przedstawił Burmistrz Miasta (zał. nr 4 do niniejszego protokołu). Pytań ani uwag nie było. Rada przyjęła sprawozdanie.
7. INFORMACJA Z PRACY KOMISJI RADY.
-komisja Gospodarki Miejskiej - sprawy sesji
-komisja Budżetu i Finansów - sprawy sesji
-komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - sprawy sesji oraz
przewodniczący komisji odczytał protokół z objazdowej komisji w dniu
21.04.2008 r . dotyczącej wiosennych porządków w mieście i na obrzeżach miasta
-(w załączeniu do protokołu sesji)
-komisja Rewizyjna-sprawy sesji
-komisja Zdrowia, Opieki Społecznej ,Oświaty i Kultury - sprawy sesji

- 3 -
8. SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA UCHWAŁ RADY.
Sprawozdanie przedstawił Burmistrz Miasta (w zał. do protokołu sesji). Pytań ani uwag nie było. Rada przyjęła sprawozdanie.
9. EFEKTY FUNKCJONOWANIA NOWYCH PLACÓWEK KULTURY.
Dyskusji brak.
Przewodniczący komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Oświaty i Kultury
poinformował, że z ramienia w/w komisji na d tym tematem pracowali
członkowie komisji radny M. Świątek i A. Stawczyk i swoje opinie przedstawią
do protokołu .
Radny M. Świątek odczytał opinie swoją i radnego A. Stawczyka w tej kwestii.
Ocena funkcjonowania Pałacu Kultury i Sportu w Żaganiu. Do oceny funkcjonowania PKiS zebrałem informacje od pracowników pałacu, rozmawiałem z mieszkańcami, instruktorami, a także uczestniczyłem w wielu imprezach organizowanych na terenie placówki. Od pani Żarskiej otrzymałem materiały o sekcjach działających w PKiS i nowych sekcjach, które dopiero rozpoczynają swoją działalność.
Główną przesłanką która przemawiała za połączeniem placówek sportu i kultury w jeden organizm i zmiana prawnej formy jego funkcjonowania było polepszenie oferty programowej, podniesienie na wyższy poziom świadczenia usług w tym zakresie uzyskanie poprawy ekonomicznej funkcjonowania nowej instytucji.
Otrzymane przez radnych materiały opracowane przez Pałac Kultury i Sportu tj. Efekty funkcjonowania Jednostki Kultury, Kalendarz imprez i Sprawozdanie z działalności PKiS niestety rozczarowały nawet największych zwolenników dokonanych przemian w tej instytucji.
W materiałach brak informacji o działalności i zamierzeniach na przyszłość w zakresie sportu (w materiałach są wpisane jedynie imprezy - wynikające z kalendarza imprez). Brak informacji ekonomicznych, tj. wydatków i dochodów PKiS za pierwszy kwartał. To pozwoliłoby porównać z wynikami z roku ubiegłego. Brak informacji o wydatkach i dochodach (wynajem lokali itp.) z pałacu i hali sportowej.
Należy wyraźnie rozróżnić działalność usługową od działalności kulturalnej i sportowej. Moje obawy budzi dobór repertuaru i sposób na dotarcie do potencjalnego odbiorcy, W sekcjach są zatrudnieni instruktorzy na umowy zlecenia - nie gwarantuje to stabilizacji pracy w sekcjach. Powoduje to zanik wypracowanych z tradycjami osiągnięć np. sekcji szachowej, gdzie prezes po zdobyciu 1 miejsca w III lidze składa rezygnację z powodu braku dofinansowania.
Za błąd uważam likwidację pracowni plastycznej, która wypracowywała dochody i aktywnie działała na rzecz środowiska żagańskiego
Do dnia dzisiejszego nie powołano Rady Programowej, która byłaby wsparciem dla dyrektora i jego pracowników.
Należy niezwłocznie przygotować multimedialną prezentację, która można by oferować do obejrzenia zwiedzającym w np. w sali kinowej.
Przetłumaczenie na język polski tekstów wystawy o księżnej Annie Dorocie Dyrektor lub jego pracownicy mogliby obejrzeć podobne obiekty na terenie Dolnego Śląska czy Republiki Czeskiej (np. parki w Łomnicy, w Zatoniu, w Żarach lub Nachodzie, i Frydlandzie).
We współpracy z nauczycielami stworzyć sekcje teatralną. Wydawany przez PKiS Informator należałoby uatrakcyjnić Zakupić dla sekcji fotografii cyfrowej aparat kupić fotograficzny.

- 4 -Radny A. Stawczyk
Powiedział, że rozumie iż po 3 miesiącach działalności PkiS dużych efektów spodziewać się jeszcze nie można i jako informacje o działalności Pałacu ocenia materiał przedstawiony dla radnych przez dyrektora J. Czaprackiego pozytywnie. Radny S. Dziura Pytanie do dyr. Czaprackiego .
Jak Pan tworzy statystykę, skąd Pan wie ilu ludzi obejrzało wystawę? Dyr.J.Czapracki
Jest to zliczona ilość osób i odnotowana. Radny S. Dziura
Czy to jest odnotowane gdzieś w jakimś dzienniku? Dyr. J. Czapracki Tak
Radny S. Dziura
Mam nadzieję , że Komisja Rewizyjna to sprawdzi.
Istnieje PKiS a „Gazeta Lubuskia" jest inicjatorem spotkania młodzieży w Pałacu. Organizatorzy liczą, że Pałac wystąpi z ofertą, a tymczasem jest inaczej. To Pałac chce wiedzieć co młodzież chce , żeby było w Pałacu. . I tak to wyniknęło z tej dyskusji. Cenna inicjatywa , ale młodzież oczekiwała, że to Pałac wystąpi z ofertą co ma do zaproponowania. Jedynie co dobrze działa w Pałacu to Uniwersytet Trzeciego Wieku. Burmistrz Miasta S. Kowal
Wsłuchując się w wypowiedzi to należy traktować to jako informację o działalności PKiS. Uniwrsytet Trzeciego Wieku dlatego tak dobrze działa ,bo są tam ludzie zaangażowani w to co robią. PkiS jest po to , aby zapewnić kulturę i sport w Żaganiu. Dyrektor J. Czapracki Odniósł się do zarzutów.
Koszty usług komercyjnych nie zostały umieszczone w informacji ponieważ sprawozdanie finansowe będzie składane osobno. Kwoty zaplanowane na konferencje to od 1 tys. do 10 tys. Dodatkowe przychody to kwota około 26 tys. i tez będą podane w sprawozdaniu finansowym. Jeżeli chodzi o pracownię plastyczną to były tam dwie panie na etatach i koszty były w granicach 25-30 tys. zł. po stronie etatów i 20 tys. za materiały a przychód był w granicach 15 tys. zł. Teraz mamy szybciej i taniej na zlecenia. Radny H. Sienkiewicz
Czy Rada programowa będzie przedstawiona na sesji majowej? Mam nadzieję , że będą to pracownicy merytoryczni. Czy ten skład osobowy nie będzie za wąski? Dyr.J. Czapracki
Schemat tak był realizowany aby sprostać głównym specjalizacjom, czyli kultura i sport.
Radny K. Martyniak
Czy Pałac ma w zadaniach jakieś ramowe działania? Dyr. J. Czapracki Jak wynika z nazwy kultura i sport.

- 5-
Radny S. Dziura -przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społ. Oświaty i Kultury.
W grudniu ubiegłego roku Wysoka Rada powołała do życia nową w założeniach placówkę kultury i sportu - Pałac Kultury i Sportu. Jednocześnie Rada zdecydowała by przyjąć tymczasowy statut placówki i zaleciła w trybie pilnym powołanie rady programowej, która w oparciu o nowy statut opracuje program działania placówki w nowej strukturze i wyznaczy cele do realizacji których placówka będzie zmierzać.
Byliśmy i jesteśmy nadal przekonani, że tak umocowany przyszły dyrektor placówki wyłoniony w drodze konkursu, a więc świadomy celów, ku którym ma zmierzać - łatwo i skutecznie będzie osiągał cele przez siebie i radę programową wytyczone. Wydawało się to o tyle łatwe, że otrzymał kartę blanche.
Pamiętamy również, że Wysoka Rada miała sporo obiekcji co do powołania nowej placówki, zwłaszcza przy założeniu, że zwiększony zostanie zakres działania - kultura szeroko rozumiana, szczególnie w zakresie działalności, sport nie tylko w zakresie rekreacji ale rozumiany także profesjonalnie oraz do zarządzania i udostępnienia szerokiej rzeszy mieszkańcom park miejski, w którym trzeba utrzymać porządek, ale także zapewnić bezpieczeństwo zwiedzającym i spacerującym.
Z kolei drugie założenie wskazywało znaczące obniżenie zatrudnienia i położenie nacisku na profesjonalizm zatrudnianych pracowników.
Założenia te miały przynieść konkretne efekty chociażby w postaci atrakcyjnych ofert kulturowych i sportowych adresowanych do mieszkańców Żagania, czy też, a może przede wszystkim podjęcia takich działań, które będą skutkować powstaniem trwałych wartości np.: wyszukiwaniem i promowaniem młodych talentów, wspieraniem i utrwalaniem indywidualnych i społecznych inicjatyw kulturowych i sportowych. No i rzecz niebagatelna -założenia te miały przynieść znaczące oszczędności finansowe.
Mając to wszystko na uwadze i wychodząc z założenia iż działania Pałacu Kultury i Sportu mają charakter prekursorski Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej, Oświaty i Kultury w swoim planie pracy założyła iż będzie systematycznie monitorować pracę nowej placówki by służyć jej radą i wspierać wszędzie tam, gdzie tylko to jest możliwe. Dlatego też Komisja poprosiła dyrektora Pałacu Kultury i Sportu Pana Jerzego Czaprackiego by po czterech miesiącach pracy przedstawił efekty działania placówki w obu tych dziedzinach tj. kultury i sportu.
Zdajemy sobie sprawę, że czas jest zbyt krótki, by widoczne już były trwałe osiągnięcia. Komisja liczyła na to, że Wysokiej Radzie zostaną zaprezentowane dotychczas podjęte działania i problemy napotkane przy tak szerokim spektrum spraw i zdarzeń i w czym nowej placówce Rada mogłaby być pomocna.
Cztery miesiące to naszym zdaniem wystarczający czas by zorientować się w możliwościach realizacji przyjętych założeń. Zwłaszcza też, że do opinii publicznej docierały echa podejmowanych działań, które nasiliły się w miesiącu tuż przed sesją Rady. Oto czego się dowiadujemy! Zmienia się zatrudnienie, dyrektor mówi na łamach Gazety Lubuskiej - Postawiłem na kompetencje, predyspozycje oraz młodą krew. - No i ten urok!
Nowo zatrudniona osoba do spraw sportu: - Nigdy nie grałem w klubie, nie interesowałem się szczególnie żadną dyscypliną. Lubię ruch, gimnastykę. Kiedyś chodziłem na zajęcia baletu [...] i na taniec współczesny.
Zaś ze sprawozdania wynika, że kolejna specjalistka od marketingu jest absolwentką Wydziału Chemii Politechniki Wrocławskiej.
Czego jeszcze dowiadujemy się z prasy? Otóż w Magazynie sobotnio-niedzielnym z 12, 13 kwietnia mamy informację, iż redaktorzy Aleksandra Łuczyńska i Tomasz Hucał zaprosili do Sali Inter trzyosobowe delegacje uczniowskie z żagańskich gimnazjów i szkół ponadgimnazj alnych.
Wysoka Rado! Pozwolę sobie zauważyć, to zaproszenie wystosowała Gazeta Lubuska. A oto wyniki spotkania: może sekcja tańca towarzyskiego. No tak, ale musi was być co najmniej piętnastu - czytaj, że jeżeli czternastu to już nie. Dalej - w szkołach jest kilka filmowych

-6-
klubów dyskusyjnych - odpowiedź nie zawsze jest to możliwe. Za to zorganizujemy wam nocne imprezy w formie maratonu filmowego. Młodzieży szkolnej proponuje się nocne imprezy - może z kiełbaskami i piwem.
Sekcja jeździecka i tenisowa - nie, bo nie ma koni i kortów. Za to czekamy na szkolne grupy wokalne - najlepiej po konserwatorium.
Za to natychmiastowe uznanie uzyskała sekcja pokera - tutaj nie trzeba nawet piętnastu chętnych - PKiS wielkim propagatorem gier hazardowych.
A inne propozycje - inne nie zostały płytko potraktowane i także będą rozważone!!! Tyle prasa. Ponieważ media wszystko mogą zajrzyjmy do sprawozdania zatytułowanego „Efekty funkcjonowania jednostki kultury". I co tam mamy? Szanowni Radni, każdy z Was ma przed sobą ów tekst, który jest niczym innym jak planem pracy, w którym zmieniają się jedynie nagłówki. A kiedy czytam informuję, że „Pałac Książęcy to dobre miejsce aby finalizować kontrakty lub rozpoczynać negocjacje dotyczące przyszłych interesów. Potrafimy o to zadbać dyskretnie i fachowo", lub „ferie zimowe to okazja do spotkań z kulturą, to czas wolny, który nie musi być spędzany przed telewizorem", to nieodparcie ciśnie mi się na myśl stwierdzenie encyklopedyczne Benedykta Chmielowskiego w „Nowych Atenach" - „Koń -jaki jest każdy widzi". Pałac Kultury i Sportu -jaki jest każdy widzi. I może na tym poprzestanę. Dyskusja dzisiejsza daje nam także pewien obraz działania powołanej przez nas instytucji jaką jest Pałac Kultury i Sportu. Obraz ten zawiera mnóstwo mankamentów i jest niepełny na co składa się wiele przyczyn.
Dlatego też Komisja proponuje następujące wnioski:
1) Należy stworzyć spójny program działań kulturalnych i sportowych adresowany do poszczególnych grup wiekowych i społecznych.
2) Niezwłocznie powołać profesjonalną Radę Programową.
3) Opracować nowy Statut i Regulamin ujmujący elastyczny program i cele działań Pałacu Kultury i Sportu.
4) W opracowywaniu planów i form działań wykorzystywać doświadczenia innych ośrodków kultury i sportu w kraju i za granicą. A na miejscu z doświadczeń UTW.
5) Umieścić w Pałacu widoczne i czytelne informacje o działających sekcjach, czasie ich pracy i stosowanych formach.
6) Praca sekcji kulturalnych i sportowych musi mieć charakter ciągły, gdyż inaczej nigdy nie ocenimy poziomu ich pracy, ani też członkowie sekcji nie będą się mogli pochwalić swoimi osiągnięciami.
7) Wszystkie działania Pałacu Kultury i Sportu muszą zmierzać do wypracowywania tradycji.
8) We współpracy ze szkołami i innymi placówkami oświaty i kultury a także ze stowarzyszeniami kultury. Pałac musi wychodzić z czytelnymi i poważnymi ofertami.
Jeżeli Wysoka Rada zechce zaakceptować zaproponowane wnioski jako formę troski i pochylenia się nad problemami Pałacu Kultury i Sportu, to Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej, Oświaty i Kultury proponuje by na sesji czerwcowej dyrektor Pałacu złożył udokumentowaną informację z realizacji powyższych wniosków.
Rada przyjęła w/w wnioski.

-7 -
Przewodniczący Rady ogłosił 10 min . przerwę w obradach. Godzina 11:50-12:00. Po przerwie wznowiono obrady. Kworum - 19 radnych.
10. ROZPATRZENIA SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ZA 2007 ROK ORAZ WNIOSKU O UDZIELENIE ABSOLUTORIUM BURMISTRZOWI MIASTA Z TEGO TYTUŁU.
- sprawozdanie Burmistrza Miasta z wykonania budżetu za 2007 rok.
Sprawozdanie szczegółowo omówiła Skarbnik Miasta Teresa Łapczyńska
1. Wykonanie dochodów budżetu ogółem zamknęło się kwotą 51.417.563,83 zł
co stanowi 105,47 %.
Wykonanie dochodów jest większe od planu o 2.694.287,27 zł.
Z wymienionej kwoty dochodów:
* 44.019.107,37 zł- to dochody własne,
* 7.354.456,65 zł- zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
* 43.999,81 zł- zadania powierzone.
51.417.563,83 zł
2. Największy udział w dochodach własnych majądochody podatkowe. Wpływy
z podatków i opłat wynoszą23.658.801,86 zł, co stanowi 53,75 % dochodów
własnych ogółem.
Subwencje otrzymane z budżetu państwa zamknęły się kwotą9.613.075,00 zł. Kwota ta to 21,84 % dochodów własnych.
Wpływy związane z obrotem nieruchomościami osiągnęły poziom 4.537.150,37 zł; tj. 10,31 %.
3. W 2007 r. pozyskano środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej
w łącznej kwocie 539.648,45 zł, z tego:
* 17.389,40 zł- środki z budżetu UE, stanowiące refundację wydatków poniesionych na realizację projektu p.n. „OBIEKTYW-ne miasto",
* 19.953,96 zł - środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
stanowiące refundację wydatków poniesionych na realizację projektu p.n. „Transgraniczne Targi Sztuki - Żagań 2006",
* 7.813,94 zł - środki od Komisji Europejskiej z Brukseli, stanowiące
refundację części wydatków na realizację projektu p.n. „Europa dla obywateli 2007 - 2013",
-8-
* 255.294,93 zł - środki z budżetu UE, stanowiące refundację wydatków
poniesionych w 2006 r na realizację projektu p.n. „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej miasta, poprzez stworzenie układu spacerowego w Żaganiu",
* 74.839,78 zł - środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, na
dofinansowanie projektu p.n. „Akademia sukcesu", realizowanego przez Publiczną Szkołę Podstawową Nr 1,
* 14.835,15 zł - środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, na
dofinansowanie projektu realizowanego przez Publiczne Gimnazjum Nr 1, p.n. „W kręgu spraw bliskich Dorocie księżnej żagańskiej",
* 45.102,08 zł - środki w ramach Partnerskiego Projektu Szkół „Uczenie
się przez całe życie" COMENIUS, na realizację projektu „Współcześni młodzi Europejczycy odkrywają przeszłość, aby zrozumieć teraźniejszość i zbudować wspólną przyszłość",
* 104.419,21 zł - środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A, stanowiące refundację wydatków poniesionych na realizację projektu p.n. „Czysta rzeka - budowa kanalizacji
sanitarnej w ulicy Konopnickiej w Żaganiu".
539.648,45 zł
W okresie 1.01.2007 r. - 31.12.2007 r. otrzymano 1.299.399,30 zł dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie realizacji zadań własnych gminy. Na przedmiotową kwotę składają się:
* 2.318,59 zł- dotacja z budżetu państwa stanowiąca refundację części
wydatków poniesionych w 2006 r. na realizację projektu p.n. „OBIEKTYW-ne miasto",
* 32.506,66 zł - dotacja na dofinansowanie zakupu podręczników
szkolnych dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych oraz zakupu jednolitego stroju,
* 24.946,59 zł - dotacja na dofinansowanie projektu p.n. „Akademia
sukcesu",

-9-
* 7.324,82 zł - dotacja celowa na dofinansowanie wycieczek
edukacyjnych dla dzieci i młodzieży do miejsc pamięci narodowej,
* 4.945,05 zł - dotacja na dofinansowanie projektu p.n. „W kręgu spraw
bliskich Dorocie księżnej żagańskiej",
* 33.291,37 zł - dotacja na wykonanie monitoringu wizyjnego w szkołach,
* 14.176,27 zł - dotacja na nauczanie języka angielskiego w klasach
pierwszych szkół podstawowych,
* 160.654,49 zł - dotacja na dofinansowanie pracodawcom kosztów
przygotowania zawodowego młodocianych pracowników,
* 263.682,00 zł - dotacja na pokrycie części kosztów funkcjonowania OPS,
* 144.981,87 zł - dotacja na zasiłki dla podopiecznych OPS,
* 420.156,00 zł - dotacja na dożywianie w ramach Rządowego Programu
„Posiłek dla potrzebujących,"
* 190.415,59 zł - dotacja na stypendia szkolne dla uczniów najuboższych.
1.299.399,30 zł
5. Środki pozyskane z innych źródeł wyniosły 2.536.476,00 zł. Na wymienioną kwotę składają się:
* 131.516,00 zł - dotacja celowa od Gminy Żagań o statusie wiejskim na
projekt p.n. „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie aglomeracji Żagań",
* 2.000,00 zł - dotacja celowa od Powiatu Żagańskiego na dofinansowanie
imprezy kulturalnej p.n. „Żagańska Majówka",
* 2.394.000,00 zł - dotacja z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na
dofinansowanie budowy Centrum Sportu i Rekreacji przy ul. Kochanowskiego,
* 8.000,00 zł - dotacja z budżetu Samorządu Województwa Lubuskiego na
pokrycie części kosztów realizacji „Lokalnego programu wsparcia osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych,

-10-
960,00 zł - środki od Narodowego Centrum Kultury w Warszawie na dofinansowanie programu rozwoju chórów szkolnych p.n. „Śpiewająca Polska", który był realizowany przez
Szkołę Podstawową Nr 1,
2.536.476,00 zł
6. Wydatki budżetu gminy ogółem wyniosły 48.809.172,98 zł, co stanowi 97,78 %
planu. Wydatki w rozbiciu na zadania, własne, zlecone i powierzone ukształtowały się na następującym poziomie:
* 44.410.716,52 zł- wydatki zadań własnych,
* 7.354.456,65 zł - wydatki zadań zleconych,
* 43.999,81 zł- wydatki zadań powierzonych.
48.809.172,98 zł
7. Wydatki majątkowe zamknęły się kwotą7.411.263,46 zł, co stanowi 99,28 %
wydatków budżetu Gminy ogółem.
Do ważniejszych wydatków inwestycyjnych należą:
* 765.000,00 zł - podwyższenie kapitału zakładowego ŻTBS Spółka z o. o.,
* 2.394.000,00 zł - budowa centrum sportu i rekreacji,
* 351.390,86 zł - uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie
aglomeracji Żagań,
* 551.054,45 zł - budowa uzbrojenia działek budowlanych dla osiedla
domków jednorodzinnych w rejonie: Bolesławiecka -Żarska.
8. W ubiegłym roku z budżetu Miasta przekazano dotacje w łącznej kwocie
5.950.938,81 zł.
Na wymienioną kwotę składają się:
* 64.544,00 zł - dotacja celowa dla Zakładu Gospodarki
Mieszkaniowej na budowę wewnętrznych instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych na osiedlu Kolonia Laski,
* 735.456,00 zł - dotacja przedmiotowa dla Zakładu Gospodarki
Mieszkaniowej,

-11-
* 2.690.252,00 zł - dotacje podmiotowe dla Przedszkoli Miejskich Nr 2, 3, 5
i Nr 6,
* 2.217.000,00 zł - dotacje podmiotowe dla instytucji kultury,
* 9.999,10 zł - dotacje dla organizacji pożytku publicznego na zadania
w zakresie krzewienia kultury fizycznej i sportu,
* 99.833,53 zł- dotacje dla żagańskich Parafii na remont sakralnych
obiektów zabytkowych,
* 5.000,00 zł - dotacja celowa dla Miejskiego Przedszkola Nr 2 na zakup
patelni elektrycznej,
* 128.854,18 zł- dotacje celowe dla stowarzyszeń pożytku publicznego na
zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych.
5.950.938,81 zł
9. W 2007 roku udzielono pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego, tj:
* 2.000,00 zł - stanowiła pomoc finansowa dla Samorządu Województwa
Lubuskiego, na zakup książek dla Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej Filia w Żaganiu,
* 1.5 89,40 zł - to pomoc finansowa dla Powiatu Żagańskiego na
dofinansowanie wyjazdu na turnus rehabilitacyjny uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żaganiu, z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową
* 10.000,00 zł - to pomoc finansowa dla Powiatu Żagańskiego na
dofinansowanie zakupu sprzętu hydraulicznego do prowadzenia działań z zakresu ratownictwa drogowego na potrzeby Komendy Powiatowej Państwowej Straży
Pożarnej w Żaganiu.
13.589,40 zł
10. W wydatkach zadań własnych największe środki skierowane zostały:
* 16.934.103,81 zł - na oświatę; tj.40,89 % wydatków zadań własnych,
* 4.420.424,53 zł-na pomoc społeczną (10,67%).

-12-
1 1. Źródłami finansowania wydatków oświatowych były:
* 9.057.806,00 zł - część oświatowa subwencji ogólnej,
* 468.260,84 zł - dotacje celowe,
* 134.777,01 zł-środki unijne,
* 7.273.259,96 zł- środki własne Gminy.
16.934.103,81 zł
Subwencja oświatowa pokrywa tylko 53,49 % wydatków szeroko rozumianej oświaty.
12. Nadwyżka budżetu Gminy na dzień 31.12.2007 r. wyniosła 2.608.390,85 zł.
13. W okresie sprawozdawczym nie było konieczności spłacania zobowiązań, które były objęte poręczeniem gminy.
14. Udzielono poręczenia na rzecz kredytu, który Żagańskie Wodociągi
i Kanalizacje Spółka z o.o. w Żaganiu zaciągnęły w Banku Przemysłowo-Handlowym O/Żagań na budowę magistrali wodnej przy ul. Żarskiej - na kwotę
275.944,00 zł.
15. W okresie sprawozdawczym:
* zaciągnięto pożyczkę w kwocie 357.849,41 zł w Wojewódzkim Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze na budowę
uzbrojenia działek budowlanych dla osiedla domków jednorodzinnych
w rejonie: Bolesławiecka-Żarska,
* spłacono 400.000 zł - kredytu zaciągniętego na pomoc finansową dla
Powiatu Żagańskiego na dofinansowanie przebudowy przychodni ZOZ na
szpital powiatowy w Żaganiu,
* spłacono 409.000 zł - kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska w Poznaniu na budowę oczyszczalni ścieków wraz z kolektorem dosyłowym,
* spłacono 425.000 zł - kredytu zaciągniętego w Banku Zachodnim Wielkopolski Bank Kredytowy O/Żagań na budowę Centrum Sportu i Rekreacji.

-13-
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze.
Skarbnik Miasta Teresa Łapczyńska
-Uchwałę Nr 85/2008 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Zielonej Górze z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie wydania opinii o
sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2007 rok.
Skład Orzekający w osobach :
1. Halina Lasota- przewodnicząca
2. Joanna Chruściel - członek
3. Andrzej Skibiński - członek
Postanawia pozytywnie zaopiniować sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Żagań o statusie miejskim za 2007 rok.
- przedstawienie opinii komisji Rady.
- Komisja Gospodarki Miejskiej - opinia pozytywna
- Komisja Budżetu i Finansów - opinia pozytywna
- Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego - opinia pozytywna
- Komisja Rewizyjna-opinia pozytywna
- Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej, Kultury i Sportu - opinia pozytywna.
- dyskusja
Radni stwierdzili, że Skarbnik Miasta bardzo dokładnie omówiła sprawozdanie na komisjach Rady , zadawano pytania na które radni dostali szczegółowe wyjaśnienia , wobec powyższego głosów w dyskusji brak.
- wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi
Miasta za 2007 rok.
Zastępca Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Aneta Hodowana odczytała wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta wraz z uchwałami Komisji Rewizyjnej Nr 1/2008 z dnia 31.03.2008 r. w sprawie wykonania budżetu Gminy Żagań o statusie miejskim i Nr 2/2008 w sprawie absolutorium dla Burmistrza Miasta Żagań za 2007 r. oraz odczytała Uchwałę Nr 96/2008 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 7 kwietnia 2008 r w sprawie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Żagań o udzielenie absolutorium dla Burmistrza z tytułu wykonania budżetu za 2007 rok. Skład Orzekający w osobach : 1 .Halina lasota - przewodnicząca 2.Joanna Chruściel - członek 3. Andrzej Skibiński - członek
postanawia zaopiniować pozytywnie wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Żagań w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2007 rok.

-14-
11. PODJĘCIE UCHWAŁ W SPRAWACH :
a)rozpatrzenia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Żagań o statusie miejskim oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta za 2007 rok. (XXIV/34/2008), (zal nr 6).
Rady Miasta poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Glosowanie : Za -19 -jednogłośnie
b)zmian budżetu gminy. (XXIV/35/2008), (zal nr 7).
Opinie komisji Rady pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Obrady sesji opuścił Radny A. Pauszek Kworum - 18 Głosowanie: Za -18 -jednogłośnie
c)zabezpieczenia w formie weksla in blanco (projekt 1). (XXIV/36/2008), (zal nr 8)
Opinie komisji Rady pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie : Za -18 -jednogłośnie.
djzabezpieczenia w formie weksla in blanco (projekt 2). (XXIV/37/2008), (zal nr 9).
Opinie komisji Rady pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie: Za -18 -jednogłośnie
e) zabezpieczenia w formie weksla in blanco (projekt 3) (XXIV/38/2008), (zal nr 10).
Opinie komisji Rady pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie: Za -18 -jednogłośnie

-15-
f) odstąpienia od żądania zwrotu bonifikaty udzielonej przy sprzedaży lokalu mieszkalnego z mieszkaniowego zasobu Gminy Żagań o statusie miejskim. (XXIV/39/2008), (zal nr U).
Opinie komisji Rady pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w/ projekt uchwały.
Głosowanie: Za -18 -jednogłośnie
g)zmiany Uchwały Nr XLIV/38/2006 z dnia 22.06.2006 r. dotyczącej ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Żaganiu. (XXIV/40/2008), (zal nr 12).
Na obrady sesji wrócił Radny A. Pauszek Kworum - 19
Opinie komisji pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie : Za -19 -jednogłośnie
h) ustalenia dotacji stawek przedmiotowych na rok 2008 dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Żaganiu. (XXIV/41/2008), (zal nr 13).
Opinie komisji Rady pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie: Za -19 -jednogłośnie
ijzmiany uchwały Nr XX/112/2007Rady Miasta z dnia 28.12.2007 r, w sprawie Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok. (XXIV/42/2008), (zal nr 14).
Opinie komisji Rady pozytywne.
Brak pytań i uwag.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie : Za -19 -jednogłośnie

-16-
j)w sprawie odwołania członków Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Żagań. (XXIV/43/2008), (zal nr 15).
Przewodniczący Rady Miasta poinformował, że do Przewodniczącego Rady wpłynęły dwa wnioski od Komisji Rewizyjnej : l)od Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Lilianny Kurek z prośbą o podjęcie
działań zmierzających do powołania nowej Komisji Rewizyjnej . Oraz 2) od członków Komisji Rewizyjnej wnoszących o odwołanie ze stanowiska
Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Lilianny Kurek oraz wykluczenia jej
ze składu Komisji Rewizyjnej. W związku z wnioskami Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej i członków Komisji Rewizyjnej z dnia 10.04.2008 r. oraz ustaleniami Prezydium Rady Miasta, Przewodniczących Klubów Radnych Rady Miasta na zebraniu w dniu 17.04.2008 r. oraz opinią prawną Radcy Prawnego Urzędu Miasta Panią Marią Wrońska z której wynika , że w związku z tymi dwoma wnioskami należy odwołać dotychczasową Komisję Rewizyjnąi powołać nową Komisję Rewizyjną. Przekazuję dwa projekty uchwał pod obrady sesji Rady dotyczące odwołania, powołania i ukonstytuowania się Komisji Rewizyjnej RM Żagań na podstawie § 4 pktl załącznika Nr 5 do Statutu Miasta Żagań (Dz. Urz. Woj. Lub. Z 2003 r. Nr 15 poz. 272 ze zmianami). Brak pytań i uwag .
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie: Za -16, przeciw - 0, wstrzymało się -3
k)w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Żagań. (XXIV/44/2008),(zal nr 16)
Przewodniczący Rady przypomniał radnym , że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. tekst ujednolicony, stan prawny na 31.10.2006 r. Art.l8a pkt 2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów , z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1 tj. przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczących Rady. W związku z powyższym Przewodniczący poprosił przewodniczących klubów Radnych Rady Miasta o wytypowanie swoich przedstawicieli do Komisji Rewizyjnej. Powiadomił również o powstaniu przed sesją nowego Klubu Radnych Rady Miasta Klub „Alternatywa dla Żagania" , przewodniczącą Klubu jest radna Aneta Hodowana. Nowy klub zgłosił swoje utworzenie do Przewodniczącego Rady w dniu 18.05.2008 r.
Przewodniczący poprosił przewodniczących Klubów radnych o wytypowanie swoich przedstawicieli do Komisji Rewizynej.

-17-
Klub Radnych „Zofii Borowskiej" - przewodniczący Cz. Marzec
Zgłosił kandydaturę do Komisji Rewizyjnej radnego A. Budziłło
Radny wyraził zgodę.
Klub Radnych „Lewica i Demokraci" - przewodnicząca W. Winczaruk
Zgłosiła kandydaturę radnego L. Fechnera
Radny wyraził zgodę.
Klub Radnych „Alternatywa dla Żagania" - przewodnicząca A. Hodowana
Zgłosiła swoją kandydaturę -A. Hodowana
Oraz kandydaturę radnego A. Chodania i odczytała jego pisemną zgodę.
Klub Radnych „Nasze Miasto"- przewodniczący A. Łukasiewicz
Zgłosił kandydaturę swoją kandydaturę - A. Łukasiewicz
Oraz kandydaturę radnej K. Jankowskiej ze wskazaniem na przewodniczącą
Komisji Rewizyjnej.
Radna wyraziła zgodę.
Radny A. Pauszek
Zapytał Radcę Prawnego M. Wrońska czy Rada ma głosować od razu za całym
składem Komisji Rewizyjnej .
Radca Prawny M. Wrońska odpowiedziała , że tak jednorazowo za całym składem .
Radny M. Zapotoczny
Zapytał, czy nie potrzeba osobnej uchwały na przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej.
Radca M. Wrońska
Odpowiedziała , że nie ma takiej potrzeby. Komisja wyłoni ze swego grona osobę
na przewodniczącego i zastępcę , poda do wiadomości Rady i Rada jeżeli się na
to zgodzi podejmie uchwałę w całości z ustaleniami Komisji.
Teraz należy zagłosować osobno na poszczególne kandydatury do Komisji
Rewizyjnej.
Radni (19 obecnych na sesji) przystąpili do głosowania na poszczególne kandydatury do Komisji Rewizyjnej.
1 )za kandydaturą radnego A. Budziłło - 18 głosów 2)za kandydaturą radnego L. Fechnera - 19 głosów 3 )za kandydaturą radnej A. Hodowanej - 18 głosów 4)za kandydaturą radnego E. Chodania - 5 głosów 5)za kandydaturą radnego A.Łukasiewicza - 17 głosów 6)za kandydaturą radnej K. Jankowskiej - 17 głosów

- 18-
Zgodnie z Regulaminem Komisji Rewizyjnej w skład Komisji wchodzi 5 radnych
a radny E. Chodań uzyskał najmniejszą liczbę głosów w związku z tym nie
wchodzi w skład Komisji Rewizyjnej.
W skład Komisji Rewizyjnej weszli radni:
1)A. Budziłło
2)L. Fechner
3)A. Hodowana
4)A. Łukasiewicz
5)K. Jankowska
Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w obradach, po aby Komisja wybrała
przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Przerwa 13:20-13:30.
Po przerwie wiceprzewodnicząca Rady W. Winczaruk
Powiedziała , że Komisja Rewizyjna z braku zgodności co do wyboru
przewodniczącego Komisji i zastępcy nie ukonstytuowała się , w związku z tym
zaproponowała , aby radni zagłosowali na sesji na przewodniczącego i zastępcę
przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Radni wyrazili zgodę i przystąpili do podawania kandydatur na przewodniczącego
i zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Radny S. Dziura zaproponował radnego A.Łukasiewicz na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej - radny wyraził zgodę.
Radna A. Hodowana zaproponowała na to stanowisko radnego A. Budziłło-Radny wyraził zgodę
Radny Z. Opala zaproponował na zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego L. Fechnera - radny wyraził zgodę.
Radny H. Sienkiewicz zaproponował, aby w tej sprawie odbyło się głosowanie tajne.
Radca prawny M. Wrońska
Odpowiedziała , że ustawa tego nie przewiduje. Głosowanie w tej sprawie musi
być jawne.
Radny S. Dziura
Zaproponował, aby przystąpić już do głosowania.
Radny K. Martyniak
Na wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej zaproponował radną
A. Hodowaną- radna wyraziła zgodę.

- 19-
Radni przystąpili do głosowania na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Kandydatury to :
1) radny A. Łukasiewicz
2) radny A. Budziłło
Za kandydaturą radnego A. Łukasiewicza - Za - 12 głosów Za kandydaturą radnego A. Budziłło - Za - 7 głosów Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej został wybrany A. Łukasiewicz.
Następnie przystąpiono do głosowania nad wyborem zastępcy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Kandydatury to:
1)L. Fechner 2)A. Hodowana
Za kandydaturą radnego L. Fechnera - Za -10 głosów Za kandydaturą radnej A. Hodowanej - Za - 9 głosów
Zastępcą przewodniczącego Komisji Rewizyjnej został radny L. Fechner.
Radny A. Budziłło
Powiedział, że rezygnuje ze składu Komisji Rewizyjnej
Przewodniczący Rady
Wobec powyższego zwrócił się z prośbą do „Klubu Zofii Borowskiej"
o wytypowanie następnej kandydatury z Klubu do przedstawicielstwa w Komisji
Rewizyjnej.
Radny H. Sienkiewicz
Stwierdził, że Klub nie będzie zgłaszał już żadnego kandydata.
Radca Prawny M. Wrońska
Powiedziała, że przegłosowany skład Komisji Rewizyjnej, po rezygnacji jednego z członków jest 4 osobowy. Klub „Zofii Borowskiej” nie zgłasza nikogo, więc trzeba poddać pod głosowanie kandydaturę jeszcze jednego radnego na członka Komisji Rewizyjnej, aby ustawowy skład był 5 osobowy.

Radny H. Sienkiewicz
Zgłosił radnego T. Wołoszyna -

radny nie wyraził zgody.

- 20-
Radna A. Hodowana
Zgłosiła kandydaturę radnego E. Chodania (zgoda na piśmie).
Radny S. Dziura
Zgłosił radnego M. Świątka - wyraził zgodę.
Przewodniczący Rady ogłosił 10 min. przerwę (13:50 - 14:00). Po przerwie powrócono na obrady sesji. Kworum - 19 radnych.
Przystąpiono do głosowania nad kandydaturą do uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej w związku z rezygnacją radnego A. Budziłło.
Głosowanie nad kandydaturą radnego M. Świątka - głosów za 15
Głosowanie nad kandydaturą radnego E. Chodania - głosów za - 5
W związku z przeprowadzonym głosowaniem w skład Komisji Rewizyjnej jako 5 członek Komisji wszedł radny M. Świątek.
Radca Prawny M. Wrońska
Całości uchwały nie poddaje się pod głosowanie ponieważ głosowanie odbywało
się na każdego kandydata osobno.
Przewodniczący Rady powiedział, że mamy do uchwalenia zmiany w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Żagania i w związku z tym przyjechali projektanci z Poznania. Zaproponował, aby najpierw głosować nad tym projektem uchwały, a później zająć się pozostałymi projektami uchwał. Rada wyraziła zgodę.
l)w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Żagań. (XXIV/4S/2008),(zal nr 17).
Opinie Komisji Rady - pozytywne. Brak pytań i uwag
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie: Za -19 -jednogłośnie.
Przewodniczący Rady ogłosił przerwę. Godzina 14:45:15:00.

- 21-
Po przewie wznowiono obrady. Kworum 18 radnych.
Obrady sesji opuściła radna A. Hodowana Przewodniczący Rady
Powiedział, że w związku z licznymi artykułami prasowymi, w porządku obrad w punkcie 12 jest prezentacja zrealizowanych na terenie miasta Żagań inwestycji oraz plany inwestycyjne na najbliższe lata przez ECO sp. z o.o w Żaganiu. Firma ECO czyli Energetyka Cieplna Opolszczyzna S.A. Przewodniczący zapytał czy Rada zgodzi się aby prezentacja nastąpiła teraz po przerwie , w związku z tym , że przedstawiciele spółki są już przygotowani do prezentacji i rozłożyli sprzęt multimedilany Pozostałe punkty obrad zostaną przesunięte po prezentacji. Rada wyraziła zgodę.
Wobec powyższego prezes ECO przywitał radnych oraz gości i przystąpił do
prezentacji multimedialnej.
Prezes powiedział ,że Energetyka Cieplna Opolszczyzna S.A. posiada 37 lat
tradycji na rynku ciepłowniczym. Jest jednym z największych przedsiębiorstw
ciepłowniczych w kraju. Posiada obekty ciepłownicze na terenie 40 gmin w 7
województwach. Ponad 250 tys. mieszkańców korzysta z usług tej firmy.
Podstawą funkcjonowania ECO S.A. jest realizacja usług zgodnych z
oczekiwaniami klientów oraz spełniających ich potrzeby.
Zamierzenie te firma osiąga poprzez dostarczanie kompleksowych usług
ciepłowniczych z wykorzystaniem bezpiecznych i ekologicznych technologii.
Działaniom firmy przyświecają dwie nadrzędne wartości: najwyższa jakość usług
a także troska o klienta i środowiska naturalne.
Świadczenie usług na najwyższym poziomie oraz usprawnianie procesów
wewnętrznych firma realizuje w oparciu o Zintegrowany system Zarządzania
zgodny z normami PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 1 4001, PN-N 1 8001
Oraz specyfikacją OHS AS 18001. ECO należy do najlepiej rozwijających się firm
ciepłowniczych w Polsce .Osiągamy stabilne wyniki ekonomiczno-finansowe,
które pozwalają na realizację licznych programów modernizacyjnych w
obsługiwanych systemach ciepłowniczych oraz na inwestowanie w nowe rynki.
Ceny ciepła stosowane przez ECO uwzględniają warunki rynkowe oraz
kalkulowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Ceny są zróżnicowane dla poszczególnych systemów ciepłowniczych oraz
lokalnych źródeł ciepła ze względu na rodzaj stosowanego paliwa.
Zgodnie z realizowaną polityką cenową ECO, wzrost cen i stawek opłat na
przestrzeni ostatnich lat był znacznie niższy od inflacji mierzonej wskaźnikiem
wzrostu cen towarów i usług komercyjnych.
Kotłownie centralne w systemach ciepłowniczych posiadają wyposażenie
techniczne zapewniające optymalne wykorzystanie energii paliwa oraz
dostosowujące bieżącą produkcję do zapotrzebowania zgłaszanego przez
klientów. Całość pracy systemu jest na bieżąco monitorowana przez nadrzędny
system sterowniczy.

- 22-
Wszystkie węzły cieplne i kotłownie lokalne będące własnością ECO wyposażone
są w automatykę pogodową dostosowującą wielkość dostawy ciepła do
aktualnych potrzeb odbiorcy.
Nadzór nad dostawą prowadzony jest w oparciu o zintegrowany system
zarządzania i monitoringu. Nowoczesne technologie i automatyka zastosowana w
kotłach węglowych pozwala uzyskać wysoki poziom sprawności z zachowaniem
wszystkich norm emisji zanieczyszczeń. Stosowanie takich rozwiązań
wymuszone jest standardami ochrony środowiska, których rygorystyczne
przestrzeganie jest dewizą ECO S.A.
Spółka realizuje przedsięwzięcia o charakterze innowacyjnym, które związane są
z energetycznym wykorzystaniem odpadów oraz z wykorzystywaniem energii
pochodzącej ze źródeł odnawialnych
Pod względem technologii i jakości posiadanych zasobów ECO jest przodującym
przedsiębiorstwem w branży ciepłowniczej w Polsce.
Prezes Żagańskiej spółki z o.o ECO. Mirosław Romanowicz przypomniał również
pokrótce historię wejścia na rynek Żagański oraz konfliktu z firmą Remoterm z
Zielonej Góry.
W 2006 r. miasto jako większościowy udziałowiec w Zakładzie Gospodarki
Cieplnej wystąpiło do zgromadzenia wspólników o zgodę na sprzedaż udziałów.
Dostało zgodę i sprzedało ponad 82% akcji w ZGC. Kupiła je firma ECO
i zainwestowała w żagańskie ciepło. Tymczasem zgłosiła się firma REMOTERM
, która miała 1 % udziałów w ZGC, która zaskarżyła decyzje do sądu, zarzucając ,
że została pominięta, a jako wspólnik powinna mieć prawo pierwokupu.
Sprawa trafiła do Sądu Najwyższego, który odesłał ja z powrotem do Sądu
Apelacyjnego w Poznaniu. Sprawa zakończyła się w marcu wyrokiem
korzystnym dla zielonogórskiego REMOTERM-u.
Prezes firma Bissnes Expert z Poznania, która przeprowadzała prywatyzację
ZGC wyjaśniał, że chodzi o dwie interpretacje prawa. Zachodzi konflikt między
ustawą o samorządzie gminnym a prawem spółek handlowych
Ustawa o samorządzie nakazuje gminie dbać o interes mieszkańców i ciągłość
dostarczania ciepła do mieszkań. Prawo spółek handlowych nakazuje zachować
zasadę pierwokupu. Stąd wynikła sprzeczność.
Prezes ECO Mirosław Romanowicz stwierdził na koniec, że wierzy, że prawnicy
obu firm dojdą w końcu do porozumienia i ugody.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych ma jakieś pytania. Pytań nie było , wobec powyższego Przewodniczący Rady podziękował prezesowi za bardzo szczegółową prezentację, a radni podziękowali prezesowi oklaskami.

- 23 -
Przewodniczący Rady
Powracamy do punktu 11. Podjęcie uchwał Rady.
ł)zmieniająca Uchwałę Nr XI/56/2007Rady Miasta Żagań z dnia
29 czerwca 2007 r. w sprawie powołania stałych Komisji Rady Miasta
Żagań.
(XXIV/46/2008), (zał. nr 18).
Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z rezygnacją Pana Czesława Marca z funkcji zastępcy przewodniczącego Komisji Gospodarki Miejskiej (pismo z dnia 26.03.2008 r.) poprosił o ponowne ukonstytuowanie się Komisji i przedstawienie podjętych decyzji na dzisiejszej sesji, celem podjęcia stosownej uchwały zmieniającej uchwałę Rady Miasta Żagań z dnia 29 czerwca 2007 r. Pismo zostało napisane 18.04.2008 r i przedstawione wszystkim członkom Komisji Gospodarki Miejskiej i do wiadomości pozostałym Komisjom Rady. Komisja Gospodarki Miejskiej nie przychyliła się do prośby odsuwając to w czasie, wyznaczając termin za miesiąc na posiedzeniu Komisji Gospodarki Miejskiej przed sesją majową.
W związku z tym, że radny Chodań jest dzisiaj nieobecny na sesji (zgłosił na piśmie nieobecność na dzisiejszej sesji, motywując to charakterem pracy zawodowej i że musi stawić się w porcie , skąd odpływa jego statek) doszło do tego , że na dzisiejszej sesji, nie ma przewodniczącego Komisji, nie ma zastępcy przewodniczącego Komisji i nie ma kto przedstawić opinii Komisji na temat poszczególnych projektów uchwał oraz pozostałych spraw związanych z sesją. Wynikł z takiej sytuacji problem i Przewodniczący Rady wystąpił do Rady , aby zajęła stanowisko w tej kwestii, bo Komisja Rady nie może działać bez przewodniczącego Komisji ani jego zastępcy.
Wiceprzewodnicząca Rady W. Winczaruk
Powiedziała, że w związku z tym, że jest Wiceprzewodniczącą Rady i jest
odpowiedzialna za prace Komisji Rady , musi ustosunkować się do w/w sprawy.
Zdaniem radnej i Wiceprzewodniczącej Rady szkoda by było , żeby radny
Cz. Marzec zrezygnował z zastępcy przewodniczącego Komisji Gospodarki
i w ogóle ze składu Komisji Gospodarki, ponieważ de facto to on prowadzi
i przewodniczy od początku tej Komisji. Radny Chodań bardzo często wyjeżdża
i jest nieobecny na posiedzeniach Komisji i właśnie radny Marzec , jako zastępca
prowadzi posiedzenia Komisji. W związku z tym Wiceprzewodnicząca poprosiła
o przerwę w obradach , aby Komisja Gospodarki Miejskiej mogła ukonstytuować
swój skład.
Przewodniczący ogłosił 15 min. przerwę, a członkowie Komisji Gospodarki
Miejskiej wyszli do osobnego pomieszczenia w celu ukonstytuowania się
Komisji.
Przerwa 15:30-15:45.

- 24 -
Po przerwie wznowiono obrady.
Kworum - 17 radnych.
Obrady opuścił radny A. Stawczyk. Radna W. Winczaruk
Odczytała protokół Komisji Gospodarki Miejskiej spisany po ukonstytuowaniu się Komisji Gospodarki Miejskiej ( w załączeniu do protokołu sesji wraz z pisemną zgodą radnego Cz. Marca na pełnienie funkcji przewodniczącego Komisji, zał. nr 19). Z protokołu wynika, że Przewodniczącym Komisji Gospodarki Miejskiej został wybrany radny Cz. Marzec, a zastępcą przewodniczącego Komisji wybrano radnego E. Chodania. Radca Prawny M. Wrońska stwierdziła, że protokół jest zgodny z prawem. Skład Komisji Gospodarki Miejskiej po ukonstytuowaniu: l)Czesław Marzec - przewodniczący 2)Eugeniusz Chodań - zastępca przewodniczącego 3)Aneta Hodowana- członek 4) Wanda Winczaruk - członek 5) Zdzisław Opala - członek 6) Antoni Budziłło- członek 7)Artur Pauszek - członek 8) Kazimierz Martyniak - członek 9)Henryk Sienkiewicz - członek
Protokół został podpisany przez członków Komisji i dołączony do protokołu z sesji Rady Miasta.
Wiceprzewodnicząca Rady W. Winczaruk
Odczytała projekt uchwały zmieniający załącznik do uchwały Nr XI/56/2007
Rady Miasta z dnia 29 .06.2007 r. w sprawie powołania stałych Komisji Rady
Miasta Żagań, a Przewodniczący Rady Z. Mirski poddał
pod głosowanie Rady wolę członków Komisji Gospodarki Miejskiej.
Głosowanie: Za -17- jednogłośnie
13. SPRAWY ORGANIZACYJNE.
Radny S. Dziura
Na posiedzeniach Komisji Rady był przedstawiony projekt uchwały zmieniającej
uchwałę zmieniającą uchwałę nr XX/121/2007 Rady Miasta z dnia 28.12.2007 r
w sprawie ustalenia wysokości diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych
radnym Rady Miasta wniesiona przez radnego E. Chodania wraz z opinią
Burmistrza Miasta i wyliczonymi skutkami finansowymi wprowadzenia
zaproponowanych diet celem wydania opinii i naniesienia poprawek.
Projekt uchwały ma być przedstawiony na sesji majowej.
Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej, Oświaty i Kultury odrzuca zdecydowanie
projekt uchwały i prosi o to samo pozostałe Komisje Rady, oraz o to , aby ten
projekt uchwały nie pojawił się na sesji, ani w maju ani później.

Stwierdziła , ze projekt uchwały należy umieścić w porządku sesji Rady Miasta na maj , ponieważ jest to inicjatywa radnego i powinna być pod obrady sesji poddana. Czy radni podejmą uchwałę czy nie to inna sprawa , ale musi być rozpatrywana.
Radny H. Sienkiewicz
W takim razie dlaczego do tej pory nie dano pod obrady sesji mój projekt
uchwały w sprawie budowy sali gimnastycznej przy Publicznej Szkole
Podstawowej nr 3 w Żaganiu, który był przegłosowany na sesji Rady
w dniu 29 czerwca 2007 r.
w takim razie proszę , aby ten projekt uchwały też znalazł się w porządku obrad
sesji majowej.
Radca Prawny M. Wrońska
Projekt uchwały radnego Sienkiewicza to jest inna sprawa, ponieważ jest to
projekt uchwały intencyjnej.
M. Wiadomska-Łażewska Sekretarz Miasta
Powiedziała, że Rada Rodziców i pani Dyrektor Szkoły Podst. Nr 3 na spotkaniu
z Burmistrzem w Urzędzie Miasta wycofała ten projekt uchwały.
Radny H. Sienkiewicz Nic mi o tym nie wiadomo.
M. Wiadomska-Łażewska Sekretarz Miasta
Pismo informujące o spotkaniu Rady Rodziców oraz panią Dyrektor SP nr 3
otrzymał Pan za pokwitowaniem przed wcześniejszą sesją.
Radny H. Sienkiewicz Nie przypominam sobie.
Radny A. Budziłło
Poruszył sprawę zwalniania długoletnich opiekunek OPS oraz firmy, która
miałaby przejąć opiekę nad podopiecznymi OPS.
Radna W. Winczaruk
Powiedziała, że szkoda, że radny nie podjął tematu jak na sali była obecna pani Dyrektor OPS Izabela Gaweł i zaproponowała podjęcie tematu na sesji w obecności pani Izabeli Gaweł, która wyjaśni zaistniałą sytuację.

26
14. ZAMKNIĘCIE SESJI.
Przewodniczący Rady poinformował, że porządek obrad został zrealizowany, w związku z tym ogłasza zakończenie sesji. Sesję zamknięto o godzinie 16:00 Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Janina Kaczor


Przewodniczący
Rady Miasta Żagań
Zdzisław Mirski

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Janina Kaczor
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-06-23
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Janina Kaczor
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-06-23 09:12:48
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-06-23 09:21:16
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2008-06-23 09:21:16
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1946 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony