ˆ

Protokoły 2011

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Protokół Nr XVI/2011 z sesji Rady Miasta Żagań z dnia 29 grudnia 2011 roku

Informacja ogłoszona dnia 2012-01-23 12:54:31 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Protokół Nr XVI/2011
 z sesji Rady Miasta Żagań z dnia 29 grudnia 2011 roku

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
Obrady sesji otworzył Przewodniczący Daniel Marchewka o godz. 9.00. Stwierdził, że godnie  z listą obecności  w obradach uczestniczy 18 radnych co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 radnych stanowi kworum pozwalające na podejmowanie uchwał. Na sesję przybył spóźniony radny Marian Świątek. Obecnych radnych 19. Przewodniczący przywitał przybyłych radnych i gości (listy obecności stanowią załącznik 1 i 2 do niniejszego protokołu)
Radni nieobecni to:
Stanisław Kucab
Rafał Goliczko
Obrady odbyły się Pałacu Książęcym przy ul. Szprotawskiej 4. O terminie posiedzenia radni zostali powiadomieni pisemnie, projekty uchwał przesłano wraz z zawiadomieniem stanowiącym zał. Nr 3 do protokołu.

2.    Przyjęcie porządku obrad
Ten punkt rozpoczął Przewodniczący Daniel Marchewka od odczytania pisma Burmistrza złożonego do Biura Rady w dniu dzisiejszym(zał. Nr 4) o zdjęciu z z porządku obrad uchwał:
- projekt uchwały budżetowej Gminy Żagań o statusie miejskim na 2012 rok
- projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żagań o statusie miejskim na lata 2012 – 2036.
Po odczytaniu tego pisma głos zabrał burmistrz Sławomir Kowal, który odczytał treść swojego wystąpienia. Między innymi mówił o tym, że podstawową funkcją zarządzania jest planowanie. Podstawowym planem jest budżet. Podstawą planowania jest proces opracowania budżetu. Zasadnicze elementy planowania budżetu zawarte są w ustawie o finansach publicznych. Okres planistyczny musi nawiązywać do okresu budżetowego. Rok budżetowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Niezbędne jest planowanie dochodów i wydatków zgodnie z klasyfikacją budżetową. Wśród dokumentów określających średnio i długoterminową polityką rozwoju Gminy jest Wieloletni Plan Finansowy i Wieloletni Plan Inwestycyjny, a władze gminy rozliczane są nie tylko z budżetu ale też z realizacji tych dokumentów które mają horyzont długoterminowy. Stwierdził, że przez podejście typowo populistyczne , nie czytając budżetu, robiąc może na złość, prowadzi się  do daleko idących konsekwencji finansowych w latach następnych. Nieracjonalnie zwiększa się wydatki bieżące kosztem dochodów i inwestycji, a głównym celem jednostek samorządu terytorialnego jest zaspokajanie potrzeb lokalnej społeczności.
Po odczytaniu tego stanowiska głos zabrał Radny Henryk Sienkiewicz , który wytknął burmistrzowi brak przyjaznej współpracy z radnymi .
Do tego wystąpienia odniósł się również Wiceprzewodniczący Mirosław Ramza. Stwierdził,   że zgodnie z kalendarzem Przewodniczący przedstawił do 5 grudnia  odpowiedź na pismo burmistrza. Radni wykazują wolę współpracy. Nie ma opozycji , ale jest wola współpracy       na równych zasadach. Poprosił również o nie dzielenie Rady.
Przewodniczący stwierdził, że radni dokonali zmiany proponowane przez Burmistrza.

Przewodniczący w związku z pismem burmistrza o zdjęciu uchwał z porządku obrad zapowiedział przerwę w celu przedyskutowania tematu przez komisje. Przed zapowiedzianą przerwą oddał głos Ryszardowi Muzylakowi.
Pan Muzylak przywitał przybyłych ratowników WOPR i wszystkich przybyłych na sesję.
Zwrócił się do Wiceprzewodniczącego Mirosława Ramzy, że w związku z niepochlebnymi wypowiedziami na jego temat  na łamach prasy wnosi o publiczne przeprosiny na sesji i łamach „Gazety Regionalnej”. Następnie przedstawił swoje zasługi dla miasta Żagania.
Zarzucił Wiceprzewodniczącemu Ramzie pobieranie pieniędzy za pełnienie funkcji publicznej,  obrażanie ratowników i  munduru ratownika.
Przewodniczący zwrócił uwagę Panu Muzylakowi, że wprowadził go w błąd informując o temacie wystąpienia. Miało to być wystąpienie nt. żagańskiego WOPR-u, a nie osobiste wystąpienie przeciwko wiceprzewodniczącemu Ramzie.
Nastepnie glos zabrał Wiceprzewodniczący Ramza zarzucając Panu Muzylakowi kłamstwo. Zapowiedział, że przeprosin nie będzie, bo nie czuje się winny. Zapowiedział, że ta spraw może zakończyć się w Sądzie.
Ogłoszono przerwę.
Po przerwie komisje przedstawiły swoje stanowisko w sprawie wniosku burmistrza o zdjęcie ww uchwał.
Za ściągnięciem  uchwał z porządku obrad – 9 radnych
Za pozostawieniem uchwal w porządku obrad – 10 radnych
Wniosek Burmistrza został oddalony.

W punkcie 3 porządku obrad Przewodniczący  zaproponował umieszczenie stanowiska  Rady w sprawie likwidacji Sądu, co spowodowało przesunięcie pozostałych punktów porządku obrad.
Kolejna zmiana dotyczyła wprowadzenie uchwały- udzielenie odpowiedzi na skargę  - w poz. 8.1.  oraz w punkcie 8.9 – projekt uchwały budżetowej na 2012 rok – jej uszczegółowienie.

Przeprowadzono głosowanie wprowadzenia punktu Nr 3 do porządku obrad
Głosowanie: „za” 19 – jednogłośnie
Przeprowadzono głosowanie wprowadzenia uchwały – odpowiedź na skargę
Głosowanie: „za” 10 , „wstrzymało się” 0, „przeciw” 9
Przeprowadzono głosowanie za uszczegółowieniem uchwały budżetowej na 2012 rok
Głosowanie: „za” 10, „wstrzymało się” 0, „przeciw” 9

Przeprowadzono głosowanie przyjęcia porządku obrad w całości
Głosowanie: „za” 10, „wstrzymało się” 0, „przeciw” 9.
3.    Stanowisko Rady Miasta w sprawie likwidacji Sądu w Żaganiu
Przewodniczący odczytał stanowisko Rady w sprawie likwidacji Sądu w Żaganiu (pismo stanowi zał. Nr 4)
Głosowanie stanowiska: „za” 19 jednogłośnie
W związku z tym tematem Przewodniczący zaproponował, aby we współpracy z Burmistrzem i Starostą rozpocząć inicjatywę obywatelską polegającą na zbieraniu podpisów pod apelem aby zostawić Sąd w formie jaka jest. Poweźmie takie kroki aby nasz Powiat przesłał na ręce Ministra odpowiednią ilość podpisów.
Burmistrz zakomunikował, że inicjatywa społeczna już została zapoczątkowana przez stowarzyszenie „ Nasze Miasto” i zaprosił do przyłączenia się do niej. Zachęcał do wpisywania się na te listy i poprosił o lobbing polityczny w tej sprawie.
Głos zabrał Radny Henryk Sienkiewicz. Przyznał, że inicjatywa Stowarzyszenia jest godna uznania ale Rada i Burmistrz powinny działać razem w słusznej sprawie i mieć wspólną listę.
4.    Przyjęcie sprawozdania Burmistrza z działalności miedzy sesjami.

Otwarto dyskusję. Dyskusji nie podjęto
Głosowanie: „za” 19 – jednogłośnie.

5.    Sprawozdanie z prac Komisji.
Komisja Gospodarki Miejskiej
Komisja odczytała protokół ze spotkania w dniu 28.12.2012 w którym min. przedstawiła zmianę stanowiska Komisji w stosunku do opinii w sprawie budżetu na 2012 rok z dnia 28.11.2011r. W sprawie pisma skierowanego do Rady przez Burmistrza dot. przejęcia przedszkola Komisja większością głosów skierowała je do rozpatrzenia Komisji Rewizyjnej.
Radny Dziura poprosił o uzasadnienie zmian stanowiska Komisji w sprawie budżetu.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że każdy Radny może uczestniczyć w posiedzeniach Komisji i tam może zapoznać się z uzasadnieniem stanowiska. Teraz jest to bezprzedmiotowe.
Komisja budżetu i Finansów
W sprawie budżetu Komisja spotkała się 29.11 oraz 27.12.  Spotkanie 27.12  dot. ustaleń do protokołu z dnia 29.11. i tak:
- dołączono do protokołu posiedzenia komisji pismo MZK
- rozdz. 60013   zdjęcie kwoty  130 158 zł na wykonanie aktualizacji koncepcji programowej obwodnicy Żagań
- rozdz. 75023 wykreślenie kwoty 1000 000 na adaptacje budynku przy ul. Dworcowej           na siedzibę Urzędu Miasta
- 75075 wykreślenie kwoty 25 tyś na rzeźbę ks. Doroty
- zmniejszenie z 80 tyś. na 40 tyś. zadania „Żagań- europejska stolica Offroad
- zmniejszenie z 80 tyś do 20 tyś zadania „Wielka Ucieczka”
-zmniejszenie z 200 tyś do 30 tyś zadanie” Lubię Żagań – miasto przyjazne mieszkańcom”
- zmniejszenie z 30 tyś na 10 tyś. poz. „Żagań wart Poznania”
- zmniejszenie wydatków na promocję z kwoty 100 tyś do kwoty 50 tyś.
- w rozdz. 92601 zwiększyć do kwoty 65 tyś. środki na przygotowanie kąpieliska miejskiego
- w rozdz. 92605 kwotę 5000 podzielić po równo do dyspozycji Burmistrza i Rady Miasta        po 2500 zł
- zmniejszyć z 22 tyś do 12 tyś środki na Ligę Michała
- na organizację sportu szkolnego zwiększyć kwotę 54 tyś do kwoty 64 tyś
Na spotkaniu Komisji w dniu 27.12
-pozostawiono kwotę 1 400 000 zł na podwyższenie kapitału zakładowego Pałacu Książęcego
- pozostawiono kwotę   zaproponowana przez Burmistrza na rewitalizację Starego Miasta
- podwyższenie kapitału zakładowego MZK o kwotę 320 tyś
Na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 27.12 zobowiązano się znaleźć kwotę na przejecie Przedszkola Wojskowego nr 94. Komisja Gospodarki Miejskiej zaproponowała zdjęcie z budżetu na rok 2012 środki na realizacje projektu „Transgraniczna Sieć Informacji i Promocji Borów Dolnośląskich w wysokości 340 572 zł.
Przewodniczący Henryk Sienkiewicz złożył formalny wniosek aby tą kwot przeznaczyć na przejęcie Przedszkola.
Komisja Kultury i Oświaty odczytała protokół.
Pismo Burmistrza w sprawie Przedszkola Wojskowego Komisja przekaże do Komisji Rewizyjnej.
Komisja Bezpieczeństwa odczytała protokół z ostatniego posiedzenia z dnia 28.12.2011r
Komisja Rewizyjna odczytała protokół.

Komisja Promocji i Rozwoju
Odczytała protokół z ostatniego posiedzenia i podkreśliła, że drastyczne zmniejszenie wydatków na promocję przed EURO 2012 jest działaniem wyjątkowo szkodliwym dla miasta.
6.    Przyjęcie planu pracy Rady Miasta Żagań na 2012 r.
Radny Dariusz Kudła zaproponował, aby plan Rady Miasta przełożyć na sesję styczniową.
Przewodniczący Daniel Marchewka poddał ten wniosek pod głosowanie.
Głosowanie: „za” 19 jednogłośnie
7.    Interpelacje, wnioski i zapytania
Przewodniczący udzielił głosu Panu Zbigniewowi Zdzitowieckiemu. Pan Zdzitowiecki to ratownik WOPR, członek Prezydium Okręgowego w Zielonej Górze i Wojewódzkiego w Gorzowie Wlk. Przedstawił działalność WOPR. Podkreślił fakt, że w Żaganiu zmniejszyła się liczba ofiar wody. Poinformował również, że nowa wchodząca od nowego roku ustawa umożliwia pomoc samorządu dla WOPR. Zaznaczył, że pomoc wolontariacka w Żaganiu nie jest najlepsza co widać było podczas zagrożenia powodziowego.
Odniósł się do osoby Pana Ryszarda Muzylaka podkreślając jego zasługi dla działalności żagańskiego WOPR. Zwrócił się o pomoc w zakupie łodzi i pomoc finansową na działalność pogotowia wodnego.
Przewodniczący poprosił o zgłoszenie tych wniosków na piśmie.
Wiceprzewodniczący Mirosław Ramza zwrócił się z prośbą do Burmistrza o:
    - szczegółowe rozliczenie wydatków „Czarnych”, UKS i Centrum Kultury. Tą informację prosi o przekazanie  w pierwszym kwartale przyszłego roku.
    - wyjaśnienie  sposobu i źródeł finansowania reklam w prasie i innych środkach przekazu
Radny Antoni Budziłło wniósł o:
- poprawienie zapadniętej kostki  na ul. Żarskiej
- wyjaśnienie wzrostu podatków o ok 400% dla np. stacji diagnostycznych i innych
- wyjaśnienie sytuacji opisanej w piśmie skierowanym do niego przez mieszkańców Żagania (zał. nr 6), a przekazanym w dniu dzisiejszym dla Przewodniczącego i Burmistrza
Radny Henryk Sienkiewicz wnosi o:
- o jak najszybszą  naprawę i przywrócenie jakości ulicom uszkodzonym podczas budowy kanalizacji na Moczyniu i Kolonii Laski.
Radny Dariusz Kudła zgłosił:
- brak oświetlenia  na ul. Żarskiej od skrzyżowania z ul. Młynarską do Kościoła Garnizonowego
- wymianę przepalonych lamp na ul. Poniatowskiego
- poprzewracane i powyginane tablice przy tunelu Harry
Radny Marian Światek wniósł o:
- zamontowanie tabliczek ograniczających czas postoju na parkingu przy poczcie.

Radny Zdzisław Opala zgłosił :
- usunięcie tabliczek przy sklepie POLO
- usunięcie plakatów na ul. II Armii WP

Ogłoszono przerwę. Przerwa trwała od 11.15 do 11.35
8.    Podjęcie uchwał w sprawach:
8.1    Uchwała Nr XVI/129/2011 z dnia 29 grudnia 2011r. w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę (zał. Nr 7)
Przewodniczący Daniel Marchewka odczytał treść uchwały wraz z uzasadnieniem. Otwarto dyskusję.
 Radny Stanisław Dziura zwrócił się z pytaniem do Radcy Prawnego czy 3 letni staż pracy w muzealnictwie jest niezbędny?
Radca Prawny wyjaśniła, ze warunki konkursu były ustalone przez burmistrza. Ten okres nie musiał wynikać ze stosunku pracy. Mógł być wykonywany z wolontariatu lub prowadzenia własnej działalności gospodarczej.  Warunki konkursu nie wymagały przedstawienia świadectw pracy tylko poświadczenie wykonywania takiej pracy.
Kolejne pytanie Radcy Prawnemu zadał Wiceprzewodniczący Mirosław Ramza. Pytał, czy na stanowisko dyrektorskie nie jest wymagany 3 letni staż pracy na stanowisku kierowniczym. Pani Wrońska odpowiedziała, że nie ma takiego wymogu.
Na tym dyskusję zakończono. Przystąpiono do głosowania.
Głosowanie: „za” 10, „wstrzymało się” 0, „przeciw” 9
Uchwała została przyjęta.
8.2    Uchwała Nr XVI/130/2011 z dnia 29 grudnia 2011r w sprawie odstąpienia od żądania zwrotu bonifikaty udzielonej przy sprzedaży lokalu mieszkalnego z mieszkaniowego zasobu Gminy Żagań o statusie miejskim.(zał. Nr 8)
Otwarto dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Głosowanie: „za”18, „wstrzymało się” 0, „przeciw” 1
Uchwała została przyjęta.
8.3    Uchwała Nr XVI/131/2011 z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomani w Gminie Żagań o statusie miejskim.(zał. Nr 9)
Otwarto dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Głosowanie: „za” 19 jednogłośnie
8.4    Uchwała Nr XVI/132/2011 z dnia 29 grudnia 2011 w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych za usługi w zakresie usuwania odpadów na terenie Gminy Miejskiej Żagań(zał. Nr 10)
Przewodniczący Daniel Marchewka poprosił o sprecyzowanie stawek Naczelnika WGN Mariusza Smolarczyka. Wyjaśniono, że stawki uległy drobnym korektom. W przypadku zbiórki selektywnej stawkę obniżono o 5%.
Radny Dariusz Kudła zadał pytanie: Czy uchwała ta jest przygotowana ze względu na zmianę ustawy która zacznie obowiązywać od nowego roku zobowiązująca do sprawdzania m.in. przez Straż Miejska w jaki sposób ludność odprowadza nieczystości?
Radca prawny Pani Maria Wrońska wyjaśniła, że ta uchwala jest na podstawie przepisu obecnie obowiązującego obecnie i nie jest przewidziany do zmiany. Chodzi w niej o to, że jeżeli osoba nie będzie potrafiła udokumentować, że wywozi śmieci to burmistrz może nałożyć  na nią decyzję administracyjną, a ta uchwała reguluje jej górne stawki.
Te zmiany o których wspomniał Pan radny będą regulowane odrębnymi przepisami.
Głosowanie: „za”19 jednogłośnie.
Uchwała została przyjęta.

8.5    Uchwała Nr XVI/133/2011 z dnia 29 grudnia 2011 roku  w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Żarskiemu na realizację projektu powszechnego szczepienia dziewcząt – uczennic pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych prowadzonymi i dotowanych przez Powiat Żarski, będących mieszkankami miasta Żagań przeciw wirusowi HPV, wywołującemu raka szyjki macicy.(zał. Nr 11)
Otwarto dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Głosowanie: „za” 19-jednogłośnie
Uchwała została przyjęta
8.6    Uchwała Nr XVI/134/2011 z dnia 29 grudnia 2011 r w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2011 rok Gminy Żagań o statusie miejskim(zał. Nr 12)
Autopoprawki wprowadzone w dniu dzisiejszym do tej uchwały (stanowią zał nr 13).
Pani Skarbnik wyjaśniła zapisy w nich zawarte. Wyjaśniła również, ze strona dochodowa i wydatkowa wzrośnie o 40 tyś. ze względu na dotacje  otrzymane na świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny.
Wszystkie te zmiany rzutują na Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2011-2036. Wyjaśniła również wszystkie kwestie związane z wykazem wydatków, które nie wygasają wraz z końcem roku. To pismo stanowi zał Nr 14 do protokołu.

Głosowanie autopoprawek: „za” 19 jednogłośnie
Głosowanie uchwały wraz z autopoprawkami : „za” 19 – jednogłośnie
8.7    Uchwała Nr XVI/135/2011 z dnia 29 grudnia 2011 r w sprawie zmiany projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Żagań o statusie miejskim na lata 2011-2036 (zał nr 15)
Otwarto dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Głosowanie uchwały wraz z autopoprawkami: „za” 19 jednogłośnie
Głosowanie autopoprawek: „za” 19 jednogłośnie
Uchwała została przyjęta.
8.8    Uchwała Nr XVI/136/2011 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2011 roku.(zał. Nr 16)
Otwarto dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Głosowanie: „za” 19 -  jednogłośnie.
Uchwała została przyjęta.
Wiceprzewodniczący Andrzej Łukasiewicz poprosił o przerwę.
Po przerwie na sali obrad pozostało 10 radnych. Przewodniczący Daniel Marchewka poinformował, że zwolnili się: Dariusz Kudła, Zdzisław Opala i Stanisław Dziura.
Pani Maria Wrońska – Radca prawny , wyjaśniła, że wobec zaistniałej sytuacji nie można podejmować uchwał.
Radny Henryk Sienkiewicz zwrócił się z zapytaniem do pani Sekretarz czy Burmistrz wróci na sesję, ponieważ chciałby z nim porozmawiać. Pani Sekretarz zaproponowała, żeby Radny zwrócił się na piśmie a odpowiedź będzie mu udzielona. Pan Sienkiewicz odparł, że wolałby rozmawiać z nim osobiście.
Wiceprzewodniczący Mirosław Ramza wyraził ubolewanie że Rada została podzielona przez Stowarzyszenie Nasze Miasto i Klub Wspólne Miasto.
Pani Sekretarz poinformowała ,że odpowiedź na interpelacje zostanie przekazana pisemnie.
O godz. 12.26 zamknięto sesję.
Protokołowała: Dorota Paluch

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Dorota Paluch
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2012-01-23
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Dorota Paluch
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2012-01-23 12:18:52
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2012-01-23 12:54:31
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2012-01-23 12:54:30
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1659 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony