ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESELDrukuj informacjęSprawa: NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESEL

Szczegóły informacji

NADAWANIE/ZMIANA NUMERU PESEL

Wydział: Wydział Spraw Obywatelskich

Ogłoszono dnia: 2014-07-17 14:34:01

Termin załatwienia

niezwłocznie

Osoba kontaktowa

Joanna Muzyka-Drozdek, Ilona Bartlińska

Miejsce załatwienia

ul. Szprotawska 4 (Pałac Książęcy) pok. nr 164

Telefon kontaktowy

68 4771058

Adres e-mail

info@um.zagan.pl

Sposób załatwienia

O nadanie numeru PESEL z urzędu występują odpowiednio:
  • kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia dla dzieci obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkałych i urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których dane są gromadzone w rejestrze PESEL;  
  • organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo czasowy dla osób, których dane są gromadzone w rejestrze PESEL;
  • organ wydający polski dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) dla osób zamieszkałych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;
  • organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy dla osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany powyżej.
W celu nadania numeru PESEL organ przekazuje do ministra właściwego do spraw wewnętrznych dane gromadzone w rejestrze PESEL

Miejsce odbioru

ul. Szprotawska 4 (Pałac Książęcy) pok. nr 164

Wymagane Dokumenty

  1. Wniosek o nadanie numeru PESEL;
  2. Dokumenty potwierdzające dane we wniosku (np. paszport, akty stanu cywilnego, itp.);
W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika dołączyć należy również  pełnomocnictwo oraz dowód opłaty

Czas realizacji

Dane niezbędne do nadania lub zmiany numeru PESEL przekazywane są niezwłocznie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W przypadku braku bezpośredniego dostępu do rejestrów spowodowanego przyczynami niezależnymi od organu rejestracji dokonuje się nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia ich uzyskania. W przypadku braku możliwości przekazania danych w powyższy sposób organ przekazuje dane w formie pisemnej w celu ich rejestracji w terminie nie dłuższym niż 4 dni robocze od dnia ich uzyskania.

Opłaty

brak

Tryb odwoławczy

Brak, czynność materialno-techniczna.

Uwagi

1.Nadawanie numeru PESEL na wniosek
 
Osobie obowiązanej na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL numer nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych na jej wniosek. Organem właściwym do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL jest organ gminy, który dokonał zameldowania na pobyt czasowy, a w przypadku braku miejsca zameldowania, organ gminy właściwy dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy – organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy. Właściwość miejscowa organu gminy do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL dotyczy osoby, dla której ma być nadany numer.
 
2. Zmiana numeru PESEL
 
Numer PESEL jest zmieniany w przypadku:
1) sprostowania daty urodzenia;
2) zmiany płci;
3) nadania numeru PESEL na skutek omyłki organu administracji publicznej mającej wpływ na numer PESEL lub wprowadzenia w błąd organu administracji publicznej co do tożsamości osoby.
Organem właściwym do wystąpienia o zmianę numeru PESEL jest:
1) kierownik urzędu stanu cywilnego dokonujący w akcie urodzenia zmian, o których mowa powyżej w pkt 1 i 2;
2) organ, który wystąpił o nadanie numeru PESEL z urzędu lub przyjął wniosek o nadanie tego numeru, w przypadkach, o których mowa w pkt 3.
 
3. Z wnioskiem o nadanie numeru PESEL może również wystąpić pełnomocnik, wówczas do wniosku należy dołączyć także stosowne pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015r, poz. 388 z późn. zm) ;
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz. U. z 2012 r. poz. 74 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 lutego 2012 r.w sprawie w sprawie trybu rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców (Dz. U. z 2012 r. poz. 347 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2014 r. w sprawie trybu i terminów przekazywania danych pomiędzy rejestrem PESEL a rejestrami centralnymi (D.U. z 2014 r. poz. 1942);

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Grażyna Niklewicz
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2014-07-01
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Grażyna Niklewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2014-07-17 14:33:49
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Marian Senyk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2014-07-17 14:34:01
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Marian Senyk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2022-06-29 14:14:08
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4108 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony